måndag 21 december 2009

Jag ångrar mig!

Final-kväll på "Lycka Till" i lördags; stort tack till alla er goa människor som varit med, både på scen och i publiken, det har varit så roligt.
Ebbot var sista gäst. Sveriges bästa sångare. Efter Freddie Wadling, möjligtvis.
Peter frågade alla gäster om de tror på Gud och Tobbe gav bästa svaret: Jag tror på god, det är samma ord.
Jag ångrar mig. Jag tar tillbaka mitt nej-svar - det är så jag menar också. Det är omöjligt att tro på Gud ur traditionellt kristet perspektiv med kunskaper i filosofi och historia, tycker jag, men godheten är min slutsats också; det är ju ändå kärnan i alla religioner jag läst om - att handla ur kärlek och godhet.
När jag står framför en annan människa och tänker Jag är jag inte god.
God är att också tänka Du.
Då är jag gud.

Hur tänker Du?

xoxo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar