torsdag 1 april 2010

Bacon Ice Cream, anyone?


Vaknade 5.35, kände mig ganska utvilad och framför allt uppiggad av tanken att få se solen gå upp. Frukost på stående fot tilsammans med pappa, sedan styrde jag mot Malmö och P4 Morgon. Makalöst vacker soluppgång över Landskronaslätten ackompanjerade min framfart söderut, skrålandes Eurythmicslåtar - var tvungen att värma upp min förkylda hals eftersom jag hade lovat att kanske spela en liten sång..
Programmet går att lyssna på på sr.se Malmöhus, sändningen mellan 8 och 9.
Tack till Ebba, Erik och Sandra, och till Jan Boris-Möller som faktiskt lyckades väcka min matlagningslust genom att berätta om sin infallsvinkel via fysik: att en gurka som innehåller 80% vatten är hård men blir mjuk vid uppvärmning och tvärtom gäller för kött, som innehåller betydligt mindre mängd vatten blir fascinerande fakta för en naturvetenskapsnörd som jag..Likaså hur doftämnen frigörs vid olika temperaturer, vitlök vid stigande, jordgubbar vid fallande. Ha! Kanske drar jag på mig laboratorierocken och ställer mig och experimenterar :)
Läste förresten ett dessertrecept som innehöll inlagda jordgubbar, pistageglass och läder(!) Heston Blumenthal heter mästerlocken som kläckte den idén. Glömde fråga Jan vad han tycker om den typen av vild matlagning, han verkar ganska hämningslös själv.
Nu blev jag hungrig - lunch med pappa!
Ha en härlig påskhelg!
Förresten, på Rivieravägen 11 i Båstad kan man just nu beskåda "silverhanden", den ställs ut i Ole K Bydals ateljé. Är du schlagernörd, konstdito eller bara utflyktssugen så ta en sväng till Båstad nu under Konstveckan.
Puss
Tänker idag på Torsten som skulle fyllt 65, min vän och kollega. Kolla in klipp med honom på Youtube, Totta Näslund världsklass på den rösten.

1 kommentar:

  1. Hey there!
    Matlagning är mitt favorit-kemilabb! Men håller mig till enkla saker som mango/passionsfruktssalsa, bouillabaisse på Kolja etc!
    Gud va roligt att få träffa Jan-Boris; har inte sett honom sen "Här är ditt kylskåp"
    Ja, han har alltid förfallit just; helt hämningslös! Han har humor, killen!
    Var är han verksam numera? Man saknar honom!
    Jösses, vilken sorts läder var det i desserten; bisarrt!
    Glad påsk önskar Mivan...
    och skrockar lätt åt Eldkvarn-Pluras matkolumn i Stockholm-City; han är oxå stundtals hämningslös och rolig på ett småtorrt sätt!

    SvaraRadera