torsdag 7 januari 2010

Eze





Januari, det snöar och det är min skottningsvecka, fast igår tog min snälla granne Samuel över och gjorde jobbet, himla gulligt! :)
Mysigt när allt är snötäckt, inbäddat i vitt och alla ljud dämpas.
Jag laddade över bilder från telefonen och då hittade jag bla dessa från min och Peters resa till Frankrike. Här är vi på väg till Monaco och ska hälsa på min barndomsvän Jennie Wingren (hon var den som spelade upp Madonna för mig när jag var tio och sedan dess var det musik som gällde för mig).
Vi körde bil på den slingriga leden längs kusten, uppe i bergen, och stannade till i en by som heter Eze. Längst ute på en klippa, med magnifik utsikt över Medelhavet och hela rivieran ligger ett fort omgivet av en medeltidsby med smala gränder och trappor i tusental. På toppen låg det tidigare ett slott, det revs av Louis XIV för att inte spanjorerna skulle belägra det, nu är det en exotisk trädgård med kaktusar från sydamerika.
Ett av slotten i byn har ägts av en svensk prins fram till 70-talet, då det gjordes om till lyxrestaurang och hotell, där hade vi råd att köpa en kopp café créme och en liten croissant..men utsikten var sagolik och vi drömde om hur rummen såg ut.

Nu tillbaka till vinter och sång- och dansträning.

au revoir mes amis
xo

1 kommentar:

  1. Haha... Ja du Jenny... Det var jättemysigt när ni kom på besök! Ha en riktigt fin födelsedag idag vacker! Bisou xxx Jennie Wingren

    SvaraRadera